پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

حذف نام ايران و خليج فارس از کتاب يونسکو!

حذف نام ايران و خليج فارس از کتاب يونسکو!

منبع:www.6tamad.vcp.ir

حذف نام ايران و خليج فارس از کتاب يونسکو!
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/07 شماره انتشار 18153

سي و ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني درحالي اکنون در روسيه درحال برگزاري است که در کتابي که از سوي سازمان جهاني يونسکو با عنوان " ميراث جهاني در حوزه خليج" منتشر شده نه تنها نامي از ايران برده نشده بلکه کلمه فارس از عبارت خليج فارس نيز حذف شده است. به گزارش مهر، کتابي با عنوان World Heritage in the Gulf Region توسط سازمان جهاني يونسکو به چاپ رسيده است که به معرفي ميراث جهاني ثبت شده در کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله عمان، قطر، کويت، امارات و ... مي پردازد اين درحالي است که نام ايران به عنوان مهمترين کشور حوزه خليج فارس با داشتن 13 اثر جهاني در اين کتاب لحاظ نشده و نام خليج فارس به عبارت جعلي خليج تغيير يافته است.در اين باره، آرش نورآقايي، محقق گردشگري به مهر گفت: "ميراث جهاني در حوزه‎ خليج" کتابي جعلي و شرم‎آور است، هم به دليل استفاده از کلمه خليج به جاي خليج فارس و هم اينکه نام ايران را که بيشترين تعداد ميراث جهاني را در بين کشورهاي عربي داراست به عنوان کشور حوزه خليج فارس معرفي نکرده است.

وي افزود: ايران ۱۳ ميراث جهاني ثبت شده در فهرست يونسکو دارد اما عربستان تنها دو ميراث جهاني، عمان چهار و بحرين يک ميراث جهاني دارند. عراق سه ميراث جهاني، امارات متحده عربي يک ميراث جهاني و کويت و قطر هم هيچ ميراث جهاني ندارند. بنابراين تعداد آثار جهاني اين کشورها روي‎هم رفته به اندازه تعداد آثار تاريخي ايران نيست.

نورآقايي گفت: تا کنون هيچيک از مسئولان گردشگري و ميراث فرهنگي ايران نسبت به اين موضوع واکنشي نشان نداده اند از سوي ديگر اکنون سي و ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني درحال برگزاري است و قرار است دو پرونده ديگر از ايران با عنوان مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس نيز ثبت جهاني شود بنابراين اکنون بهترين فرصت براي اعتراض مسئولان اعزامي ميراث فرهنگي ايران به اين اقدام است.سي و ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني يونسکو از چهارم تيرماه شروع شده و تا 16 تير ماه امسال با حضور نمايندگاني از سازمان ميراث فرهنگي ايران براي بررسي ثبت جهاني گنبد قابوس استان گلستان و مسجد جامع اصفهان هم اکنون در شهر سنت پترزبورگ روسيه در حال برگزاري است.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش