پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

تدوین شناسنامه مناطق زلزله زده/ نیاز به جابجایی روستاها در بازسازی

معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور از تدوین شناسنامه برای مناطق آسیب دیده زلزله اخیر اهر-ورزقان خبر داد و گفت: بر اساس داده های به دست آمده از این تحقیقات 25 درصد از روستاهای آسیب دیده برای بازسازی مجدد نیاز به جابه جایی دارند.

دکتر جلیل قلمقاش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زمین لرزه روز 21 مردادماه اهر– ورزقان، افزود: این زمین لرزه بر اثر عملکرد گسل "گوشه داغی" در جنوب شهرهای ورزقان و اهر رخ داده است این گسل به صورت یک پهنه گسلی با عرض تقریبی 200 متر در عرض جاده تبریز- ورزقان نمایان است.

معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور با تاکید بر اینکه در این رخداد دو زمین لرزه اصلی با بزرگای 6 و 6.2 اتفاق افتاده است، اظهار داشت: تا روزهای بعد از زمین لرزه بیش از هزار پس لرزه ثبت شده که بزرگترین آن 5.3 بوده است و تعداد و بزرگای این پس لرزه ها به تدریج کاهش یافته است.

نقشه زمین لرزه 21 مرداد اهر- ورزقان که گسل گوشه داغی مسبب آن بود
 

 
وی با اشاره به میزان تخریب زمین لرزه در منطقه، خاطرنشان کرد: بیش از 150 روستا در منطقه اطراف گسل گوشه داغی بین 20 تا 100 درصد ویران شده اند.

گسل فعال تبریز و فعالیت گسل گوشه داغی
قلمقاش به تحقیقات سازمان زمین شناسی در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از سوالات مطرح این بود که آیا این فعالیت گسل گوشه داغی باعث فعالیت گسل تبریز خواهد شد یا خیر؟ در این راستا تحقیقات گسترده ای انجام شد و برای اینکه بتوانیم به این سوال به صورت علمی پاسخ دهیم محل روسطحی کانون زمین لرزه های اصلی و پس لرزه های منتشر شده از سوی موسسه ژئوفیزیک بررسی شد و این اطلاعات با داده های مشابهی که از سوی پژوهشگاه بین المللی زلزله، مرکز زلزله شناسی اروپا و مدیترانه  منتشر شده است مقایسه شد.
 
این محقق زمین شناس افزود: برپایه این اطلاعات مشخص شد گسل مسبب زمین لرزه های اخیر در منطقه اهر-ورزقان گسل گوشه داغی بوده است و هیچ کدام از این کانونها با گسل تبریز همپوشانی ندارد.
 
وی با بیان اینکه بر اساس این بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که این زمین لرزه بر اثر جا به جایی گسل گوشه داغی رخ داده است، اضافه کرد: این جابه جایی ربطی به گسل تبریز ندارد هر چند که گسل تبریز از گذشته فعال بوده و جز گسل های فعال محسوب می شود و خطر رخداد زمین لرزه در آن همان قدری است که یک هفته قبل از این زمین لرزه بود.
 
قلمقاش با تاکید بر اینکه گسل تبریز به هر حال لرزه خیز است، افزود: از این رو مردم و مسئولان باید مقاوم سازی و بهینه سازی سازه ها را در اولویت اول قرار دهند چون زمین لرزه مردم را نمی کشد بلکه این سازه های نا مقاوم است که مردم را می کشند.
 
نحوه بازسازی مناطق زمین لرزه زده

معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور با اشاره به تهیه بانک اطلاعات زمین شناسی به عنوان زیرساخت لازم برای بازسازی مناطق زمین لرزه خاطر نشان کرد: در این زمینه گروه های کاری مختلفی در سازمان زمین شناسی تبریز تشکیل شد و از بیش از 150 روستا بازدید شد. در این عملیات برای همه روستا های زیان دیده شناسنامه زمین شناسی تهیه شد.
 
وی ادامه داد: بر اساس داده های میدانی، این مرکز در حال تدوین گزارشی است که به عنوان الگو برای تغییر مکان احتمالی برخی از روستاهای آسیب دیده قرار گیرد تا در آینده در خطر کمتری از بلایای طبیعی قرار داشته باشند.
 
قلمقاش به بیان بخشی از این داده ها پرداخت و یادآور شد: بر این اساس  تقریبا 25 درصد روستا ها از لحاظ زمین شناسی نیاز به جا به جایی دارند. ولی در این زمینه تنها بحث زمین شناسی نیست بلکه توافق اهالی با جا به جایی، نحوه اولویت بندی جا به جایی که مربوط به ارگانهای مجری است نیز مطرح است.

به گفته وی این گزارش در روزهای آینده به استانداری تبریز ارائه خواهد شد.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش