پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

درباره شهر لاهیجان:

پیشینه تاریخی لاهیجان:   


 از آثار باستانی که از سومری ها به دست آمده ، اطلاعاتی به دست آمده که حاکی از اینست که در حاشیه در یایی که بعد ها "کاسپین" نامیده شد مردم گیلان نیز زندگی خود را آغاز کردند .گیلان و دیلمان قبل از آمدن آریایی ها به فلات ایران و ساکنان این منطقه حدود 4000 سال قبل با هفت نوع نگارش آشنا بودند.

لاهیجان از قدیمی ترین شهر های گیلان است . بنای اولیه آن قلعه ایست که در 6 کیلو متری شرق لاهیجان فعلی در زمان اشکانیان ساخته شدهاست و به آن "دار الامان " یا "دارالعماره " میگفتند.

"کهندژ" یا قلعه دار الامان تا قرن هفت هجری پا بر جابود و بعد از حمله مغول رو به ویرانی نهادو بعد ها به عنوان معدن از آن استفاده شده است.

با تغییر مکان شهر از کهندژ به قسمت جنوبی شهر کنونی ، کهندز به صورت قلعه ای در خارج شهر مستقر شد ؛ در این دوره ( قبل از اسلام ) شهر از سه قسمت کهندژ ، شهرستان و بازار خارج قلعه تشکیل می شد .

در سال 709 ه.ق لاهیجان به وسیله سلطان الجایتو اشغال گردیدواین امر باعث ویرانی و نابودی شهر شدو از سال 729 شهری دیگر بنا گردید. در این دوره دو قلعه، یکی حکومتی ودیگری محل سربازان و نگهبانان در جوار هم ساخته شد. حد فاصل بین استخر و قتعه حکومتی باغ بزرگی به مساحت دو هزار جریب وجود داشت ودر سال 1000 ه.ق توسط شاه عباس کبیر تبدیل به میدان چوگان گردید .     
                                  
لاهیجان یكی از مراكز اصلی جنبش جنگلی ها بود.

 

 موقعیت جغرافیایی لاهیجان:

لاهيجان از معروفترين شهرهاي شمال كشور در قرنهاي گذشته بود و لنگرود و رودسر، ديلمان و سياهكل ، رانكوه شامل اشكور عليا و سفلي  به مركزيت املش،آستانه اشرفيه و...از بخش هاي تابعه اين شهر محسوب مي شدند.بعد ها بر اساس تقسيمات كشوري، رودسر و توابعش در سال 1337، لنگرود و توابع آن در سال  1338 ، آستانه اشرفيه با تمام توابع و نواحي خود در سال 1358 شمسي و ديلمان و سياهكل در دهه هفتاد  از لاهيجان جدا شدند و شهرستانهاي مستقلي را تشكيل دادند.لاهيجان به علت واقع شدن بين درياي خزر از شمال و سلسله جبال البرز از جنوب كه از جنگل و مه غليظ و در ارتفاعات پوشيده از برف است، از هواي لطيف و متبوعي برخوردار است.كوههاي شيطان كوه و عطا كوه در شرق لاهيجان از نمونه هاي بارز رشته كوه البرز در اين منطقه است.شهر لاهيجان با وسعت يكهزار و 13 هكتار در حال حاضر داراي  73 هزار نفر جمعيت مي باشد.

 

 

نقشه لاهیجان:

جهت مشاهده کامل این مطلب ابتدا باید عضو شوید
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش